Domenii de mediere

DOMENII DE MEDIERE

domenii-mediere01

Medierea conflictelor de familie

Medierea poate oferi solutii in ceea ce priveste continuarea casatoriei, exercitiul drepturilor parintesti, stabilirea domiciliului copiilor, contributia parintilor la intretinerea copiilor, recalcularea pensiei de intretinere, schimbarea numelui, folosirea locuintei, impartirea bunurilor, etc. In situatia in care problemele partajului se rezolva prin mediere, este foarte important de retinut ca nu se mai plateste taxa de timbru de 3%.

Intelegerea sotilor cu privire la desfacerea casatoriei si la rezolvarea tuturor aspectelor divortului se depune de catre parti la instanta competenta sa pronunte divortul.

Problemele de familie sunt speciale pentru ca lor li se aplica proverbul „rufele se spala in familie”, deci in acest tip de conflicte este foarte important aspectul legat de confidentialitate. Partile au nevoie sa isi pastreze prestigiul in
societate si dupa rezolvarea conflictului: in mediul profesional, in familie, in comunitatea in care traiesc.

Prin mediere se poate rezolva o problema–cheie, care apare in astfel de situatii: mentinerea unui dialog civilizat, neafectat de emotiile care apar de obicei si concentrarea partilor pe problemele esentiale, in special asupra nevoilor copiilor.

domenii-mediere02

Medierea conflictelor de munca

Prin mediere se pot rezolva mai multe tipuri de conflicte de munca (conflictele de drepturi de care partile pot dispune si partial conflictele de interese): incheierea, executarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca, executarea contractelor colective de munca, refuzul de a incepe negocierea unui contract colectiv de munca, neacceptarea revendicarilor formulate de angajati, nerespectarea obligatiei de a incepe negocierile anuale privind salariile, durata timpului de lucru, programul de lucru, conditiile de munca, etc.

Daca partile nu reusesc sa solutioneze conflictul de interese ca urmare a concilierii organizate de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, acestea pot hotari initierea procedurii de mediere, care insa nu poate dura mai mult de 30 de zile de la data la care mediatorul a acceptat medierea conflictului de interese.

Conflictele de munca se preteaza la mediere atunci cand ele au ajuns deja intr-un stadiu in care comunicarea dintre parti nu mai functioneaza, atunci cind partile au deja o astfel de experienta, atunci cind partile convin ca intregul proces sa se desfasoare in spirit de cooperare, pentru a asigura o anume transparenta si a inlatura problemele de incredere.

domenii-mediere05

Medierea disputelor comerciale

Disputele pe teme comerciale apar de obicei in derularea contractelor, datorita neclaritatii acestora, datorita lipsei de comunicare intre parti, datorita aparitiei unor evenimente neprevazute, datorita nerespectarii obligatiilor, datorita denuntarii unilaterale a contractelor sau din diverse alte motive.

Avantajele recurgerii la mediere sint evidente: rapiditate, confidentialitate, cooperare, pragmatism, costuri mici pentru rezolvarea conflictului si implementarea solutiei.

In astfel de conflicte recurgerea la instanta nu asigura niciuna dintre parti ca solutia data de judecator va fi una satisfacatoare. Chiar daca aceasta va raspunde, cum este si normal, exigentelor actelor normative si uzantelor, este posibil ca partile sa isi doreasca o solutie care sa ofere flexibilitate si sa fie adaptata nevoilor lor si caracteristicilor domeniului in care activeaza. O astfel de solutie nu se poate obtine decat prin negociere – iar medierea va fi, in acest caz, o negociere asistata.

Medierea limiteaza pierderile datorate nefunctionarii relatiei comerciale, deoarece timpul in care conflictul se rezolva este mult mai mic decat in cazul recurgerii la instanta, in acest domeniu fiind de obicei necesare numai cateva sedinte. Acest fapt are o importanta deosebita deoarece, cu cat miza medierii este mai mare, cu atat riscul ca macar una din parti sa intre in faliment asteptand rezolvarea conflictului in instanta, este mai mare. Intrarea in faliment poate avea loc datorita veniturilor nerealizate sau datorita costurilor mari pe care le atrag creantele: penalitati, dobanzi, etc. Aceasta inseamna de fapt ca, cu cat miza este mai mare, cu atat sansele ca disputa respectiva sa se rezolve prin mediere sunt mai mari.

Un alt aspect legat de costuri este ca, in cazul recurgerii la instanta, taxele de timbru sunt cu atat mai mari, cu cat miza este mai mare. In cazul medierii nu exista nicio regula (nici taxe de timbru) si costurile sunt in mod sigur mai mici.

Fiind vorba despre parti care la un moment dat au avut o relatie comerciala ce era de asteptat sa fie benefica pentru ambele parti, este de asteptat ca partile sa doreasca sa mentina relatiile comerciale si in viitor.

Aceasta inseamna ca este bine ca partile sa apeleze la mediere cand ruptura dintre ele nu este definitiva si inca este posibil ca in viitor sa mai existe relatii comerciale.

Pastrarea relatiilor comerciale se poate realiza atunci cand divergentele sunt solutionate prin negocierea unei solutii mutual acceptate, ceea ce se poate realiza prin mediere.

domenii-mediere-companii

Negocieri interne in cadrul companiilor

In cadrul corporatiilor apar foarte des situatii in care trebuie distribuite resurse intre departamente sau obiectivele diferitor departamente trebuie aliniate si armonizate, pentru a se putea atinge obiectivele generale ale organizatiei sau pentru a se putea negocia conditii favorabile in relatia cu alte organizatii.

De multe ori aceste negocieri sunt purtate chiar de catre managerii departamentelor respective sau de corespondentii acestor departamente din cadrul proiectelor care sunt lansate.

Exista insa cazuri in care aceasta negociere poate fi realizata mai bine de un mediator care, in conditiile mentinerii unui obiectiv general al organizatiei, supervizeaza negocierile actionand si ca un consultant sau ca un auditor, pastrandu-si insa neutralitatea in raport cu actorii implicati, evitand astfel ca afectarea relatiilor personale si profesionale sa influenteze rezultatul final in mod negativ.

Urmand link-urile de mai jos puteti gasi doua articole interesante despre asistarea negocierilor interne din cadrul companiilor:

 

http://www.pon.harvard.edu/daily/mediation/the-mediators-role-in-internal-negotiations/

http://www.pon.harvard.edu/daily/mediation/the-mediator-as-negotiation-advisor-team-versus-individual-interests/

domenii-mediere-prop.intel

Medierea disputelor legate de drepturile de proprietate intelectuala

In ziua de astazi asistam la multe dispute legate de drepturile de proprietate intelectuala. De exemplu, un clip publicitar foloseste o melodie care seamana izbitor de mult cu o piesa muzicala binecunoscuta.

Aparitia unui conflict este inevitabila in astfel de situatii numai ca popularizarea acestuia poate aduce serioase prejudicii de imagine oricareia dintre partile implicate sau chiar tuturor. Pentru a evita astfel de consecinte, recurgerea la mediere nu poate fi decat benefica, pentru ca duce la crearea de optiuni multiple pentru stingerea conflictului.

Urmand link-ul de mai jos puteti gasi un articol interesant despre medierea conflictelor legate de drepturile de autor:

 

http://www.pon.harvard.edu/daily/dispute-resolution/managing-conflict-outside-of-the-courts/

domenii-mediere-community

Medierea in cadrul comunitatilor

Conflictele pot sa apara intre astfel de asociatii sau asocieri si terti si pot fi escaladate din initiativa oricarei parti.

De exemplu, asociatiile de proprietari sau de locatari se pot indrepta impotriva unui membru al lor care a creat pagube celorlalti, sau impotriva unei firme care ocupa in mod abuziv spatii care apartin asociatiei.

Avand in vedere faptul ca de multe ori aceste parti vor continua sa interactioneze si dupa eventuala rezolvare a conflictului, medierea este o solutie foarte potrivita.

Urmand link-ul de mai jos puteti gasi un articol interesant despre medierea in cadrul comunitatilor:

 

http://www.pon.harvard.edu/daily/mediation/mediating-better-community-relations-in-new-orleans/

domenii-mediere03

Medierea conflictelor legate de protectia consumatorului

Se intampla uneori ca cineva sa fie nemultumit de produsul pe care l-a cumparat. Poate fi vorba despre un articol de imbracaminte sau incaltaminte, de bunuri de folosinta indelungata (autoturisme, electrocasnice, etc) sau chiar de produse alimentare. Aceasta nemultumire poate fi amplificata de refuzul comerciantului de a repara sau inlocui produsul sau de simplul fapt ca nu isi cere scuze. In Romania consumatorul are anumite drepturi, ca in toate tarile civilizate si una din caile prin care poate sa isi afirme aceste drepturi este medierea.

Apeland la mediere, consumatorul are avantajele date de procesul de mediere in general, dar in afara de acestea mai apar cateva care sunt foarte importante:

– efortul (financiar, psihic, etc.) depus intr-o mediere este mai mic decat in instanta si prin urmare oarecum justificat in raport cu despagubirile pe care consumatorul le poate obtine;

– discutia cu reprezentantul comerciantului se desfasoara pe picior de egalitate, datorita regulilor care se aplica in cazul medierii

– in mediere consumatorul nu poate fi obligat sa accepte tergiversari, care in alte situatii ar putea sa apara sub pretextul procedurilor administrative sau supraincarcarii institutiilor care ar trebui sa se ocupe de rezolvarea conflictului.

Comerciantii sunt si ei avantajati daca recurg la mediere. Cele mai importante castiguri se refera la impiedicarea pierderilor de imagine si la rapiditatea procesului, care impiedica acumularea de costuri suplimentare in caz de despagubiri (legate de trecerea timpului).

domenii-mediere-succesiuni

Medierea conflictelor care apar cu ocazia succesiunilor/mostenirilor

Cine nu a auzit de conflicte care apar intre rude atunci cand se pune problema impartirii unei mosteniri? Aceste conflicte aduc prejudicii tuturor partilor, deoarece acestea raman cu situatia neclarificata si nu pot beneficia de bunurile mostenite. De asemenea, datorita inrautatirii relatiilor intre rude, sunt afectate si relatiile partilor in cadrul comunitatii, prestigiul acestora avand de suferit si datorita scandalurilor si barfelor.

De obicei, in cazul unor astfel de conflicte, costurile recurgerii la instanta sunt mari si rezolvarea definitiva a conflictului dureaza foarte mult.

Prin recurgerea la mediere se asigura un dialog civilizat, vecinii nu mai afla ca rudele se cearta iar relatiile dintre rude isi revin la normal in cele din urma.

 

domenii-mediere-imobiliare

Imobiliare

Cele mai dese conflicte care apar in acest domeniu sunt legate de probleme de vecinatate si de reclamatii aparute in relatia proprietar – chirias.

Indiferent de miza acestor conflicte (sa ne amintim de telenovela «Cathedral Plazza») aceste conflicte pot fi rezolvate prin mediere inainte ca ele sa ajunga in stadiul de ruptura ireparabila, cand pagubele produse pot fi imense si resentimentele partilor vor forma cu certitudine un «sol» propice pentru dezvoltarea unor noi conflicte.

 

domenii-mediere04

Medierea conflictelor inter-culturale si etnice

In lumea de azi apar din cand in cand manifestari de ura intre etnii, declansate de ofense aduse orgoliului national, de actiuni specifice unui grup etnic care aduc prejudicii materiale sau morale altui sau altor grupuri etnice.

Degenerarea acestor conflicte nu ajuta pe nimeni: linistea comunitatii se pierde pe termen lung, afacerile sufera, se pot pierde oportunitati in toate domeniile (cultura, turism, stiinta, arta) datorita viitoarei lipse de cooperare intre membrii diferitelor comunitati, progresul local este blocat.

Pentru rezolvarea unor astfel de conflicte cel mai bine este sa se recurga la o terta parte, care este de fapt un mediator. Medierea se poate plia foarte bine pe acest tip de conflicte pentru ca ajuta partile sa aiba un dialog civilizat si sa se concentreze pe continuarea convietuirii in asa fel incat toate partile sa isi poata desfasura viata in mod normal si pe asigurarea unui viitor comun.

O astfel de mediere poate fi facuta de mai multi mediatori, alesi de fiecare parte cu acordul celeilalte.

domenii-mediere-mediu

Medierea disputelor legate de protectia mediului

Disputele legate de mediu apar in general in legatura cu dezvoltarea afacerilor si deci in legatura cu dezvoltarea zonelor. Interesele partilor sunt evidente : conservarea mediului, crearea de locuri de munca, bunastarea zonei, afectarea economiei deja existente.

Aceste dispute pot sa apara atat in faza de planificare a proiectelor cat si dupa lansarea acestora (cand trebuie obtinute avize, autorizatii, etc). Avem un exemplu graitor: disputa legata de mineritul din zona Rosia Montana.

In aceste situatii medierea este o procedura complexa, care permite insa abordarea sistematica a problemei si construirea unei solutii durabile, acceptabila de catre toate partile.

Urmand link-ul de mai jos puteti gasi un articol interesant despre medierea disputelor de mediu:

 

http://www.pon.harvard.edu/daily/dispute-resolution/fifteen-things-we-know-about-environmental-dispute-resolution/

domenii-mediere06

Medierea conflictelor civile

Conflictele civile, fie inainte fie dupa ce ajung in sala de judecata, pot fi rezolvate usor prin mediere, cu conditia ca partile sa doreasca sa se impace.

Daca conflictul a ajuns deja in instanta si partile angajate in conflict doresc sa incerce sa isi rezolve problemele prin mediere, judecarea cauzei va fi suspendata la cererea partilor, pana la inchiderea procedurii de mediere. In acest moment mediatorul va intocmi un proces verbal semnat de catre parti iar mediatorul este obligat sa comunice in scris instantei solutia asupra careia au convenit partile sau faptul ca medierea nu a dus la un acord. In cazul in care conflictul a fost solutionat pe calea medierii, instanta va pronunta o hotarare, la cererea partilor, acea hotarare constituind titlu executoriu.

Conflictele civile care se pot rezolva cu succes prin mediere sint din domeniile: revendicari, drepturi de proprietate, pretentii, evacuari, raporturi locative, obligatii de a face, conflicte de vecinatate, etc.

Si in acest tip de conflicte avem avantajele caracteristice medierii: confidentialitatea (imaginati-va cat de importanta este aceasta atunci cand partile aflate in conflict sunt rude), timpul scurt in care se poate rezolva disputa (in comparatie cu calea rezolvarii in justitie), costurile mici (nu este nevoie sa se angajeze avocati, nu se platesc taxe de timbru, nu exista cheltuieli de judecata) si mai ales durabilitatea solutiei (aceasta fiind construita de ambele parti – sunt sanse mari ca in viitor partile sa nu mai incerce sa revina asupra ei si in acelasi timp partile pot pastra relatii bune pentru viitor).